achtergrondafbeelding

Autozoeker

Honda E

Honda was al wel uitgebreid bezig met hybridemodellen, maar een volledig elektrisch aangedreven model was er nog niet. In 2017 toonde het merk voor het eerst een voorproefje, in de vorm van de Urban EV. Een compacte driedeurs hatchback met retrovormgeving, waarin enkele verwijzingen naar de Civic uit de jaren ’70 zijn te herkennen. Ook het dashboard heeft – ondanks dat het voor een groot deel uit beeldscherm bestaat – duidelijke retro-invloeden die naar die Civic verwijzen. Zijspiegels zijn er niet, de Urban EV werkt met camera’s en beeldschermen. Lees verder

Honda E uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Honda was al wel uitgebreid bezig met hybridemodellen, maar een volledig elektrisch aangedreven model was er nog niet. In 2017 toonde het merk voor het eerst een voorproefje, in de vorm van de Urban EV. Een compacte driedeurs hatchback met retrovormgeving, waarin enkele verwijzingen naar de Civic uit de jaren ’70 zijn te herkennen. Ook het dashboard heeft – ondanks dat het voor een groot deel uit beeldscherm bestaat – duidelijke retro-invloeden die naar die Civic verwijzen. Zijspiegels zijn er niet, de Urban EV werkt met camera’s en beeldschermen.

Productieversie
In 2019 volgde dan eindelijk de (zo-goed-als-)productieversie, onder de naam Honda e. Hoewel de auto officieel “voor 95% productieklaar” is, blijkt hij definitief verrassend dicht bij de conceptversie te blijven. Zelfs de futuristische camera’s in plaats van zijspiegels halen met zekerheid het productiestadium. De grootste wijzigingen zijn eigenlijk dat de auto ietsje boller is geworden en een vijfdeurs carrosserie kreeg.

De cijfers
Met de onthulling van de productieversie kregen we ook eindelijk iets te weten over de onderhuidse techniek. De auto staat op het nieuw ontwikkelde Honda EV-platform. Misschien wel het belangrijkste: de actieradius komt op (ietsje meer dan) 200 kilometer te liggen. De vanafprijs komt naar verwachting rond de 35.000 euro te liggen. De Honda e lijkt populair te gaan worden. Hoewel de auto nog niet te koop is – marktintroductie wordt verwacht voor half 2020 – heeft Honda al maar liefst 15.000 reserveringen voor de auto ontvangen.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 35,5 kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 8,6 m
Actieradius 220 km
Laadtijd bij 220V 3:30 uur
Vermogensrange 100 tot 113 kW

Prestaties

Systeemvermogen 100 kW (136 pk)
Systeemkoppel 315 Nm
Acc. 0-100 km/u 8,0 s
Topsnelheid 150 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie juli 2020
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 35.330
Bijzonderheden De Honda e is het allereerste volledig elektrisch aangedreven model van Honda.

Afmetingen/gewichten

L x B x H 3.895 x 1.750 x 1.495 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.525 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 171 l

Verbruik

Energielabel A