Honda was al wel uitgebreid bezig met hybridemodellen, maar een volledig elektrisch aangedreven model was er nog niet. In 2017 toonde het merk voor het eerst een voorproefje, in de vorm van de Urban EV. Een compacte driedeurs hatchback met retrovormgeving, waarin enkele verwijzingen naar de Civic uit de jaren ’70 zijn te herkennen. Ook het dashboard heeft – ondanks dat het voor een groot deel uit beeldscherm bestaat – duidelijke retro-invloeden die naar die Civic verwijzen. Zijspiegels zijn er niet, de Urban EV werkt met camera’s en beeldschermen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Honda was al wel uitgebreid bezig met hybridemodellen, maar een volledig elektrisch aangedreven model was er nog niet. In 2017 toonde het merk voor het eerst een voorproefje, in de vorm van de Urban EV. Een compacte driedeurs hatchback met retrovormgeving, waarin enkele verwijzingen naar de Civic uit de jaren ’70 zijn te herkennen. Ook het dashboard heeft – ondanks dat het voor een groot deel uit beeldscherm bestaat – duidelijke retro-invloeden die naar die Civic verwijzen. Zijspiegels zijn er niet, de Urban EV werkt met camera’s en beeldschermen.
Productieversie
In 2019 volgde dan eindelijk de (zo-goed-als-)productieversie, onder de naam Honda e. Hoewel de auto officieel “voor 95% productieklaar” is, blijkt hij definitief verrassend dicht bij de conceptversie te blijven. Zelfs de futuristische camera’s in plaats van zijspiegels halen met zekerheid het productiestadium. De grootste wijzigingen zijn eigenlijk dat de auto ietsje boller is geworden en een vijfdeurs carrosserie kreeg.
De cijfers
Met de onthulling van de productieversie kregen we ook eindelijk iets te weten over de onderhuidse techniek. De auto staat op het nieuw ontwikkelde Honda EV-platform. Misschien wel het belangrijkste: de actieradius komt op (ietsje meer dan) 200 kilometer te liggen. De vanafprijs komt naar verwachting rond de 35.000 euro te liggen. De Honda e lijkt populair te gaan worden. Hoewel de auto nog niet te koop is – marktintroductie wordt verwacht voor half 2020 – heeft Honda al maar liefst 15.000 reserveringen voor de auto ontvangen.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 35,5 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 9,2 m |
Actieradius | 222 km |
Laadtijd bij 220V | 3:30 uur |
Vermogensrange | 100 tot 113 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 100 kW (136 pk) |
Systeemkoppel | 315 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 145 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | juli 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds mei 2022 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 36.130 |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 3.894 x 1.752 x 1.512 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 171 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
Abarth
Aiways
Alfa Romeo
Alpine
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
BYD
Cadillac
Caterham
Chevrolet
Citroën
Cupra
Dacia
Donkervoort
DS
Ferrari
Fiat
Fisker
Ford
Honda
Hongqi
Hyundai
Ineos
Infiniti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
KG Mobility
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lightyear
Lotus
Lucid
Lynk & Co
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Micro Mobility Systems
MINI
Mitsubishi
Morgan
NIO
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Rolls-Royce
SEAT
Skoda
Smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
TVR
VinFast
Volkswagen
Volvo
XPeng