Infiniti presenteert “revolutionaire” benzinemotor
Viercilinder met variabele compressie productieklaar
De complete ontwikkeling heeft meer dan twintig jaar geduurd, maar nu is de bijzondere VC-Turbo benzinemotor van Infiniti eindelijk gereed voor productie. De verbrandingsmotor met variabele compressie wordt gezien als een grote doorbraak op het gebied van efficiency.
De verbrandingsmotor met variabele compressie kennen we al van Saab. Het inmiddels gestorven Zweedse automerk ontwikkelde eind jaren negentig een 1,6-liter vijfcilinder die een vermogen en koppel van 165 kW (225 pk) en 305 Nm combineerde met een uitzonderlijk laag verbruik.
De ‘Saab Variable Compression’ motor (SVC) werd in 2000 en 2001 zelfs onderscheiden met de ‘Best technology of the Year’-award, alleen trok moederbedrijf General Motors de stekker uit het project wegens te hoge ontwikkelingskosten.
Nissan (moederbedrijf van Infiniti) is wel doorgegaan met ontwikkelen en zegt de variabele compressiemotor als eerste klaar te hebben voor productie. Het voordeel hiervan is dat continu de optimale compressieverhouding kan worden gekozen, variërend tussen 8: 1 (hoge prestaties) en 14: 1 (hoog rendement). Het resultaat is een benzinemotor die beter presteert, sneller reageert, minder verbruikt en stiller is dan een vergelijkbare motor met vaste compressieverhouding.
De nieuwe VC-Turbo benzinemotor van Infiniti wordt gezien als een revolutionaire stap op het gebied van efficiëntie. We zijn zeer benieuwd naar de cijfers, die worden bekendgemaakt op de Autosalon van Parijs.
Zo werkt de SVC-motor van Saab
[video-1]