achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ford Fiesta

In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In de jaren ’70 nam de vraag naar kleine auto’s mede dankzij de oliecrisis flink toe. Hier speelde Ford op in met de introductie van de eerste Fiesta in 1976. Het was de kleinste auto die Ford ooit had geproduceerd. De naam Fiesta – Spaans voor ‘feestje’ – was destijds nog in gebruik door General Motors als benaming voor uitrustingsniveau’s, maar GM gaf deze naam aan Ford cadeau om te gebruiken voor de nieuwe stadsauto.

Wereldwijde speler
Met de verdere generaties van de Ford Fiesta heeft de auto zich bewezen als een wereldspeler. In de loop van tijd werd de auto op steeds meer wereldmarkten verkocht en nam daarbij soms ook andere gedaanten aan naast de hatchbackversie. Van sedan tot bestelbusje tot pick-up. Met de zesde generatie uit 2009 keerde de Fiesta ook weer terug naar de Noord-Amerikaanse markt, nadat alleen de allereerste Fiesta daar slechts een paar jaar lang werd verkocht. De zevende generatie Fiesta werd echter weer niet in de VS verkocht.

Minder maar toch meer
Inmiddels zijn we toe aan de zevende generatie, die iets hoger wordt gepositioneerd en alleen nog als hatchback geleverd wordt. De goedkopere uitvoeringen en de sedanversie zijn nu ‘verplaatst’ naar de Ka+. Wel is de nieuwe Fiesta er opnieuw in driedeursuitvoering, dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Het aantal carrosserievormen mag dan zijn afgenomen, het aantal uitvoeringen nam toe. Zo is de auto er ook als extra luxe Vignale, stoer aangeklede Active en de sportieve rijder kan wederom kiezen voor een ST-uitvoering.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.084 cm³
Max. vermogen 55 kW (75 pk)
Bij 6.500 tpm
Max. koppel 110 Nm
Bij 3.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 9,8 m
Vermogensrange 55 tot 147 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juli 2017
Laatste facelift januari 2022
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 20.390
Bijzonderheden De Fiesta wordt in Nederland uitsluitend geleverd als vijfdeurs.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 195/55 R15
L x B x H 4.048 x 1.735 x 1.490 mm
Wielbasis 2.493 mm
Massa leeg 1.084 kg
Max. aanh. gew. N.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 292 l
Tankinhoud 42 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,3 l/100km
CO₂-emissie 121 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 14,7 s
Topsnelheid 165 km/u